Joblift onderzoekt werkgelegenheid in de Nederlandse hightechindustrie

Berlijn, 12 September 2017 – De Nederlandse hightechindustrie kent duidelijke succesverhalen als ASML en Brainport Eindhoven, maar tegelijkertijd blijkt de Europese hightechindustrie steeds verder achterop te raken bij de rest van de wereld (A.T. Kearney). Metabanenzoekmachine Joblift onderzocht aan de hand van de werkgelegenheid hoe het de Nederlandse hightechindustrie het afgelopen jaar verging. Uit een analyse van de afgelopen twaalf maanden blijkt dat er gedurende deze periode 29.732 vacatures door hightechbedrijven werden uitgeschreven. Hoewel dit ruim 3.000 vacatures meer zijn dan in het jaar daarvoor, bleef de gemiddelde maandelijkse vacaturegroei dit jaar met 2,1 procent achter op de 2,6 procent van de gehele Nederlandse arbeidsmarkt. Ook daalde het aantal R&D-vacatures met 7 procent.

Meer vacatures dan in voorgaand jaar, maar vacaturegroei blijft achter op rest arbeidsmarkt

Met 29.732 vacatures schreven Nederlandse hightechbedrijven tussen september 2016 en augustus 2017 in absolute zin een behoorlijk aantal vacatures uit, maar op een totaal van meer dan twee miljoen uitgeschreven vacatures moet het aandeel van de hightechindustrie in perspectief gezien worden. Wel werden er duidelijk meer vacatures uitgeschreven dan de 26.698 vacatures in de periode van september 2015 tot augustus 2016. Ondanks dat er in het afgelopen jaar meer vacatures bijkwamen dan in het jaar daarvoor, lag de gemiddelde maandelijkse groei van hightechvacatures het afgelopen jaar met 2,2 procent minder hoog dan die van alle vacatures samengenomen (2,6 procent).

Noord-Brabant koploper met 37 procent vacatures, maar andere provincies lopen in

Noord-Brabant bevestigd haar naam als Nederlandse hightech-hub: hier werden het afgelopen jaar 37 procent van alle vacatures uitgeschreven. Een groot deel van deze vacatures (4.348) werden in de regio Eindhoven uitgeschreven. Noord-Brabant wordt op flinke afstand gevolgd door Noord-Holland (15 procent) en Zuid-Holland (13 procent). Wel lopen andere delen van Nederland in op de koploper: het snelste groeide het vacatureaanbod in Overijssel. Met 4,7 procent was de gemiddelde groei meer dan dubbel zo hoog als de 1,9 procent groei in Noord-Brabant. Ook Noord-Holland (2,2 procent) en Zuid-Holland (2,6 procent) groeiden het afgelopen jaar sneller.

Onderzoek en ontwikkeling minder prioriteit: 7 procent minder R&D-vacatures

Opvallend is dat hoewel er het afgelopen jaar 11 procent meer vacatures werden uitgeschreven dan in het jaar daarvoor, het aantal vacatures gericht op research & development (R&D) 7 procent lager uitviel. Werden er tussen september 2015 en augustus 2016 1.537 vacatures direct gericht op R&D-activiteiten uitgeschreven, daar waren dit in de afgelopen twaalf maanden 1.427 vacatures. Alle vacatures samengenomen was Machinefabrikant ASML met 865 vacatures opzoek naar de meeste nieuwe krachten. De VDL Groep volgt met 311 vacatures. Philips (275 vacatures) maakt de top 3 compleet.

Joblift is een metazoekmachine met meer dan 1.000.000 banen afkomstig van meer dan 100 partner job boards. Door middel van een geavanceerde technologie en een gebruiksvriendelijk design zorgt Joblift ervoor dat een baan zoeken niet eerder zo gemakkelijk was. Het bedrijf werd in 2015 opgericht door Lukas Erlebach en Malte Widenka en is momenteel gevestigd op twee locaties in Hamburg en Berlijn. Het team van Joblift bestaat uit circa 50 medewerkers.