Joblift analyseert de Chief Happiness Officer

Berlijn, 22 februari 2017 – Om geluk op de werkvloer te bevorderen werd de afgelopen jaren in Nederland, naar Amerikaans voorbeeld, de Chief Happiness Officer geïntroduceerd. Mooie titel, maar wat wordt er van een Chief Happiness Officer verwacht? Is de functie meer dan een eufemisme, of past hij in hetzelfde rijtje als de Sandwich Artist (broodjesmaker) en de Payroll Consultant (salarisadministratie)? En gaat het hier om een blijvend fenomeen, of is alle aandacht wat overdreven? Metabanenzoekmachine Joblift analyseerde de vacatures op haar website voor een Chief Happiness Officer, of waar deze in vernoemd wordt. Uit de resultaten blijkt dat de Chief Happiness Officer vooral als HR-manager fungeert, met daarnaast een onduidelijk gedefinieerde verantwoordelijkheid om voor een goede sfeer op de werkvloer te zorgen. Veertien organisaties zochten de afgelopen jaren een Chief Happiness Officer, of meldden er in een uitgeschreven vacature een te hebben.

De eindverantwoordelijke voor werknemersgeluk?

Een analyse van de uitgeschreven vacatures leert dat de Chief Happiness Officer zich in eerste instantie bezighoudt met human resources. Niet alleen de acht vacatures die voor Chief Happiness Officers werden uitgeschreven hebben het uitdrukkelijk over personeelszaken in het takenpakket, steeds vaker stuur je als sollicitant je sollicitatie ook naar de Chief Happiness Officer binnen een bedrijf. Ook voor het “bewaken” en “bevorderen” van de bedrijfswaarden en cultuur heeft de Chief Happiness Officer verantwoordelijkheid. Het gaat hier in zeven van de acht vacatures om het bewaren van een goede sfeer op de werkvloer en binnen het team. Buiten het aannemen van de juiste personen wordt het uit de vacatures echter niet duidelijk hoe Chief Happiness Officers ervoor moeten zorgen dat werknemers gelukkig zijn.

Hoogopgeleid en met veel ervaring

Wellicht dat de vaardigheden die van een Chief Happiness Officer gevraagd worden hier meer over vertellen. Opvallend is dat de Chief Happiness Officer hoogopgeleid moet zijn: in zeven van de acht vacatures is een hbo- of wo-diploma een vereiste. Ook is Chief Happiness Officer geen startersfunctie. In alle geanalyseerde vacatures werd gevraagd om een aantal jaren werkervaring – in één geval zelfs om meer dan tien jaar – in recruitment of human resources. Daarnaast wordt er gevraagd om een groot aantal uiteenlopende karaktereigenschappen die, om eerlijk te zijn, van praktisch elke werknemer verwacht worden. Zo beschikt de ideale Chief Happiness Officer over creativiteit en een integere, positieve instelling. Ook ben je proactief, open-minded en beschik je over sterke communicatieve vaardigheden.

Doorbraak blijft uit

Chief Happiness Officer ben je niet parttime: 87,5 procent van alle Chief Happiness Officer vacatures betreft een voltijdfunctie. Wel kun je bij verschillende soorten bedrijven terecht: met een gelijk aantal vacatures zijn zowel het mkb als grote bedrijven opzoek naar Chief Happiness Officers. 35,5 procent van de vacatures voor een Chief Happiness Officer, of waarin een Chief Happiness Officer genoemd wordt, kwam van bedrijven in de zakelijke dienstverlening. Op een gedeelde tweede plaats komen met 21,5 procent de financiële sector en de ICT-branche. Van een echte doorbraak van de Chief Happiness Officer is het nog niet gekomen: met veertien bedrijven kunnen we niet spreken van een wijdverspreid fenomeen. Dat komt wellicht ook doordat de Chief Happiness Officer vooralsnog niet veel meer is dan de Sandwich Artist onder de HR-managers.

chiefhappinessofficer

Over Joblift

Joblift is een metazoekmachine met meer dan 1.000.000 banen afkomstig van meer dan 100 partner job boards. Door middel van een geavanceerde technologie en een gebruiksvriendelijk design zorgt Joblift ervoor dat een baan zoeken niet eerder zo gemakkelijk was. Het bedrijf werd in 2015 opgericht door Lukas Erlebach en Malte Widenka en is momenteel gevestigd op twee locaties in Hamburg en Berlijn. Het team van Joblift bestaat uit circa 30 medewerkers.

Pressekontakt

Edgar Fluijt
VP Marketing
E-Mail: press@joblift.com
Tel.: +49 40 87407947
Joblift gebruikt cookies.Wat zijn cookies?