Joblift onderzoekt het vacatureaanbod in de duurzame economie

Berlijn, 4 Mei 2017 – Met de kabinetsformatie in volle gang gaan er steeds meer stemmen op voor een groen regeerakkoord: verduurzaming van de Nederlandse economie is niet alleen goed voor het milieu, maar levert ook banen op. Hoe staat het momenteel met de werkgelegenheid in de groene sector? Uit onderzoek van metabanenzoekmachine Joblift blijkt dat het aantal banen bij bedrijven die streven naar een milieuvriendelijk beleid het afgelopen jaar met gemiddeld 4 procent toenam. In totaal werden er 8.760 vacatures uitgeschreven die gerelateerd waren aan groene energie, klimaatbescherming en het vergroenen van de economie. De bio-energiesector had met 6,7 procent de snelste groei in het vacatureaanbod.

Groene banengroei twee keer sneller dan gehele arbeidsmarkt

Het afgelopen jaar groeide het vacatureaanbod voor groene banen met een maandelijks gemiddelde van 4 procent. Ter vergelijking: de banengroei op de gehele Nederlandse arbeidsmarkt was 2 procent. Vooral in de energiesector zien we een groeiende vraag naar werknemers met kennis van verduurzaming. De snelst groeiende sub-sector in 2016 was de bio-energiesector: hier was de gemiddelde maandelijkse groei van het vacatureaanbod 6,7 procent. Op plek twee staat windenergie, waar het banenaanbod met gemiddeld 5,5 procent groeide. Met een groei van gemiddeld 5,3 procent per maand maakt de zonne-energiesector de top drie compleet.

Zonne-energie zorgt voor meeste banen

In de afgelopen twaalf maanden werden er 8.760 vacatures voor groene banen uitgeschreven. Daarvan was het grootste deel afkomstig van bedrijven in de zonne-energie: in deze sector werden 3.262 vacatures uitgeschreven. Dit is duidelijk meer dan de 1021 banen die omtrent windenergie gecreëerd werden. Bio-energie en geothermie kunnen met respectievelijk 577 en 109 vacatures nog geen bronnen van grote werkgelegenheid genoemd worden. Opvallend is dat bedrijven die personeel zoeken in deze laatste twee sectoren duidelijk meer moeite hebben geschikte sollicitanten te vinden. Stonden vacatures in de zonne-energiesector gemiddeld vijftien dagen open, daar stonden vacatures in de bio-energie gemiddeld 27 dagen open. Bedrijven in de geothermische sector hadden het met gemiddeld 32 dagen nog lastiger met het vinden van geschikte krachten.

Zowel hoog- als laagopgeleiden profiteren van duurzame banen

Hoog- en laagopgeleiden profiteerden het afgelopen jaar nagenoeg gelijk van de groei in groene banen: het aantal vacatures voor hoogopgeleiden lag met 50,8 procent nauwelijks hoger dan het aantal voor laagopgeleiden. Zo is de vraag naar elektriciens en monteurs voor zonnepanelen met 1.315 vacatures groot. De meeste vacatures (1.585) werden in Noord-Holland aangeboden, gevolgd door Zuid-Holland en Noord-Brabant met respectievelijk 1.284 en 982 vacatures.

Joblift is een metazoekmachine met meer dan 1.000.000 banen afkomstig van meer dan 100 partner job boards. Door middel van een geavanceerde technologie en een gebruiksvriendelijk design zorgt Joblift ervoor dat een baan zoeken niet eerder zo gemakkelijk was. Het bedrijf werd in 2015 opgericht door Lukas Erlebach en Malte Widenka en is momenteel gevestigd op twee locaties in Hamburg en Berlijn. Het team van Joblift bestaat uit circa 40 medewerkers.