Joblift onderzoekt de vacaturemarkt voor stageplaatsen

Berlijn, 22 Juni 2017 – Hoewel ze voor veel studenten tegenwoordig een vereiste zijn om hun carrière op gang te krijgen, zijn stages regelmatig onderwerp van controverse: lange uren tegen een slecht of geen salaris. Uit onderzoek van Metabanenzoekmachine Joblift blijkt dat werkgevers in vacatures geen duidelijkheid verschaffen over het gebrek aan een stagevergoeding: op een totaal van 58.040 stageplaatsen die in het afgelopen jaar werden aangeboden werd in slechts 243 vacatures aangeduid dat er geen stagevergoeding tegenover het werk stond. De gemiddelde stagevergoeding voor betaalde stages was 352 euro per maand.

Gemiddelde stagevergoeding 352 euro

Gedurende de afgelopen twaalf maanden werden er in het totaal 58.040 vacatures voor stageplaatsen uitgeschreven. De gemiddelde maandelijkse vacaturegroei was met 3,6 procent duidelijk hoger dan die tussen mei 2015 en mei 2016: in deze periode groeide het aantal vacatures met gemiddeld 1,2 procent per maand. Uit 15.029 vacatures waarin de hoogte van de vergoeding werd aangegeven, valt op te maken dat het gemiddelde salaris voor stagiairs 352 euro per maand was. De hoogte van stagevergoedingen loopt behoorlijk uiteen: van onbetaald tot soms wel duizend euro per maand. Met 26 procent was 250 euro per maand het meest voorkomende salaris.

Slechts 0,41 procent vacatures duidelijk over gebrek aan stagevergoeding

Afgaande op de inhoud van veel vacatures lijkt het aantal onbetaalde stages miniem. Op het totaal van 58.040 vacatures werd in slechts 243 vacatures duidelijk gemaakt dat er voor de stage geen stagevergoeding beschikbaar was: een percentage van 0,41 procent. Dit percentage strookt duidelijk niet met eerdere onderzoeken onder studenten, waaruit blijkt dat minstens een op de vijf stagiairs geen stagevergoeding ontvangt. Het grootste deel van de werkgevers laat dus na in de vacature te vermelden dat het werk tijdens de stage onbetaald zal zijn. Ook werd in slechts 184 vacatures aangegeven dat een vaste aanstelling of langer verblijf tot de mogelijkheden behoort. De meeste onbetaalde stageplaatsen, 36 procent van de vacatures, werden in de zorgsector aangeboden. De zorgsector wordt gevolgd door de cultuursector met 16 procent van de onbetaalde stageplaatsen.

Joblift is een metazoekmachine met meer dan 1.000.000 banen afkomstig van meer dan 100 partner job boards. Door middel van een geavanceerde technologie en een gebruiksvriendelijk design zorgt Joblift ervoor dat een baan zoeken niet eerder zo gemakkelijk was. Het bedrijf werd in 2015 opgericht door Lukas Erlebach en Malte Widenka en is momenteel gevestigd op twee locaties in Hamburg en Berlijn. Het team van Joblift bestaat uit circa 40 medewerkers.

Edgar Fluijt
VP Marketing