Joblift onderzoekt het vacatureaanbod in de Nederlandse biotechsector

Berlijn, 27 Juli 2017 – Van de zorg tot de energiesector, biotechnologie kan veel bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen. Ook van de Nederlandse biotechsector gaat veel potentie uit. Metabanenzoekmachine Joblift onderzocht aan de hand van het aantal uitgeschreven vacatures hoe de sector zich sinds januari 2015 ontwikkeld heeft. Uit een analyse van bijna 15.000 biotechvacatures blijkt dat het de startups, niet de multinationals, zijn die de laatste jaren in personeel geïnvesteerd hebben. Zo waren bedrijven met minder dan 50 werknemers verantwoordelijk voor de helft van alle vacatures. Ook de gemiddelde maandelijkse groei in het vacatureaanbod van 3,9 procent is bijna volledig toe te schrijven aan middelgrote en kleine bedrijven.

Kleine bedrijven schrijven dubbel zoveel vacatures uit als grote bedrijven

Bedrijven in Nederland schreven sinds januari 2015 14.856 vacatures omtrent biotech uit. Een kwart van deze vacatures werd in Zuid-Holland uitgeschreven, gevolgd door Noord-Holland (23 procent) en Noord-Brabant (20 procent). Het grootste aantal vacatures werd uitgeschreven door multinationals van Amerikaanse oorsprong. Zo schreef Amgen in totaal 176 vacatures uit, gevolgd door Johnson & Johnson en Covance met respectievelijk 143 vacatures en 136 vacatures. Opvallend is echter dat het de afgelopen jaren voornamelijk kleine bedrijven, en niet de grote multinationals waren, die voor het grootste deel van de banen in de biotechsector gezorgd hebben. Bedrijven met minder dan 50 werknemers schreven in totaal 49,0 procent van de vacatures uit. Meer dan dubbel zoveel als de 24,3 procent die bedrijven met meer dan duizend man personeel uitschreven.

7,9 procent groei kleine en middelgrote bedrijven, 0,2 procent groei grote bedrijven

Ook de gemiddelde maandelijkse groei van 3,9 procent in het vacatureaanbod wordt door kleine en middelgrote bedrijven (tot 200 personeelsleden) gedreven. Voor deze bedrijven bedroeg de gemiddelde maandelijkse vacaturegroei sinds januari 2015 7,9 procent, terwijl bedrijven met meer dan 200 werknemers gedurende deze periode niet verder kwamen dan een groei van 0,2 procent. Het grootste verschil was er in 2016, toen het vacatureaanbod van kleine en middelgrote bedrijven verassend met 12,8 procent groeide, terwijl het aanbod van grote bedrijven met 0,2 procent kromp. In 2017 is dit verschil iets teruggelopen, met respectievelijk groeipercentages van 11,0 procent en 0,2 procent, maar het verschil blijft nog altijd opvallen groot. Startups zijn altijd goed voor het imago en de innovatie binnen een sector, maar de Nederlandse biotechsector lijkt dus extra sterk gebaat bij een bloeiende startupscene.

Joblift is een metazoekmachine met meer dan 1.000.000 banen afkomstig van meer dan 100 partner job boards. Door middel van een geavanceerde technologie en een gebruiksvriendelijk design zorgt Joblift ervoor dat een baan zoeken niet eerder zo gemakkelijk was. Het bedrijf werd in 2015 opgericht door Lukas Erlebach en Malte Widenka en is momenteel gevestigd op twee locaties in Hamburg en Berlijn. Het team van Joblift bestaat uit circa 50 medewerkers.

Edgar Fluijt
VP Marketing