Joblift onderzoekt wanneer sollicitaties de grootste kans op succes hebben

Berlijn, 30 november 2017 – December staat traditiegetrouw bekend als een maand met weinig actie op de arbeidsmarkt. Voor zowel bedrijven als werkzoekenden is het, met de drukke feestdagen in aantocht, een slecht moment voor het publiceren van, of solliciteren op, een vacature. Om te weten in welke maand een sollicitatie de meeste kans op succes heeft, berekende Joblift voor elke maand het verschil tussen vraag en aanbod van vacatures [1]. Het onderzoek wijst uit dat het juist in december voor sollicitanten de moeite waard kan zijn om te solliciteren: de kans op een succesvolle sollicitatie is duidelijk groter dan in de periode van januari tot en met maart. De grootste kans op succes heb je als sollicitant in mei en juni. Voor werkgevers is het uiteraard de moeite waard vacatures te publiceren in maanden waar het aanbod laag ligt.

Goede voornemens maken van januari en februari ongunstige maanden

Uit de analyse blijkt dat de wintermaanden de minst gunstige maanden voor een sollicitatie zijn: in januari en februari zorgen goede voornemens ervoor dat het aantal sollicitanten het aantal vacatures duidelijk overstijgt. Met 7,91 procent van het aantal vacatures en 9,35 procent van de zoekopdrachten is de concurrentie tussen sollicitanten in januari het grootst. Dit verschil van 1,44 procentpunt werd in februari niet veel kleiner: de vraag bleef 1,34 procentpunt groter dan het vacatureaanbod. Het heeft daarom duidelijk zin in december te solliciteren: hoewel het aantal uitgeschreven vacatures slechts 6,79 procent bedraagt, zijn er met 6,87 van de zoekopdrachten ook een stuk minder sollicitanten om mee te concurreren. Ook de herfst is een relatief gunstige sollicitatieperiode: van september tot en met november was het aanbod gemiddeld 0,17 procentpunt groter dan de vraag naar vacatures.

Juni meest gunstige maand, zomerluwte bestaat niet

Juni is de beste maand is om te solliciteren. Het verschil tussen vraag en aanbod is gedurende deze maand het grootst: terwijl er in juni met 9,35 procent de meeste vacatures werden uitgeschreven, lag het percentage zoekopdrachten naar vacatures met 7,93 procent duidelijk lager. Ook mei is een gunstige maand: hier was het verschil weliswaar minder groot dan de 1,42 procentpunt in juni, maar met 8,74 procent van alle gepubliceerde vacatures, en 7,68 procent van de zoekopdrachten, is het verschil nog altijd duidelijk in het voordeel van werkzoekenden. Van een zomerluwte op de arbeidsmarkt kunnen we überhaupt niet spreken: juli was dit jaar met 9,35 procent de maand waarin de meeste werkzoekenden naar vacatures zochten. Met 8,65 procent werden er ook relatief veel vacatures uitgeschreven.

InfographicSolliciteren

Joblift is een metazoekmachine met meer dan 1.000.000 banen afkomstig van meer dan 100 partner job boards. Door middel van een geavanceerde technologie en een gebruiksvriendelijk design zorgt Joblift ervoor dat een baan zoeken niet eerder zo gemakkelijk was. Het bedrijf werd in 2015 opgericht door Lukas Erlebach en Malte Widenka en is momenteel gevestigd op twee locaties in Hamburg en Berlijn. Het team van Joblift bestaat uit circa 50 medewerkers.