Joblift onderzoekt de werkgelegenheid in de Nederlandse e-mobility industrie

Berlijn, 12 december 2016 – Met meer dan 100.000 elektronische of hybride voertuigen op de weg en een van de hoogste laadpuntdichtheden ter wereld behoort Nederland tot de absolute kopgroep op het gebied van e-mobility. Op de eerste plaats goed voor het milieu, maar hoe zit het met de arbeidsmarkt? Om dit te onderzoeken analyseerde metabanenzoekmachine Joblift het vacatureaanbod van bedrijven en organisaties in de sector. Uit de resultaten blijkt dat er sinds januari 2014 2.669 banen gecreëerd zijn in de e-mobility branche. Verder wijst een berekening uit dat een continuatie van het huidige tempo waarin het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen toeneemt kan leiden tot nog eens 3.400 vacatures in 2020. Amerikaanse autofabrikant Tesla neemt het grootste deel van de vacatures voor haar rekening.

Tot 2025 mogelijk dertigduizend extra banen in e-mobility

Dat de sector ondanks de 2.699 vacatures die sinds januari 2014 uitgeschreven zijn nog relatief klein is blijkt uit een vergelijking met het vacatureaanbod in de gehele Nederlandse automotive-industrie: volgens het Centraal Bureau voor Statistiek ontstonden hier in dezelfde periode 30.000 vacatures. Een doorrekening van het aantal gecreëerde banen per nieuwe elektrische auto wijst echter uit dat de werkgelegenheid in de e-mobility sector de komende jaren snel kan stijgen. Tussen januari 2014 en oktober 2016 werden er maandelijks gemiddeld 73 nieuwe banen in de sector gecreëerd, terwijl het aantal elektrische auto’s maandelijks met gemiddeld 2.088 toenam: 1 nieuwe arbeidsplaats per 29 nieuwe elektrische auto’s. Als het aantal banen met het aantal nieuwe elektrische voertuigen mee blijft groeien, betekent dit dat er tot 2020 ruim 3.4000 banen in de sector bijkomen, mits de overheidsdoelstelling van 200.000 elektrische auto’s gehaald wordt en er in de tussenliggende periode dus nog 100.000 elektrische voertuigen bijkomen. Echt betekenisvol voor de Nederlandse arbeidsmarkt wordt de e-mobility sector als het overheidsdoel van 1 miljoen elektrische voertuigen in 2025 gehaald wordt: in het geval van een extra 900.000 elektrische auto’s zou het aantal banen binnen de sector met 30.600 toenemen. In dit scenario wordt ervan uit gegaan dat de overheidsdoelstellingen op dit gebied gehaald worden. Er wordt geen rekening gehouden met toekomstige technologische, economische en politieke ontwikkelingen, zoals het opheffen of introduceren van fiscale stimuleringsmaatregelen.

Meeste vacatures in Noord-Holland en Noord-Brabant, 59 procent gericht op hoogopgeleiden

Hoogopgeleiden hebben het meeste profijt van een groeiende e-mobility sector: voor 45 procent van de vacatures was tenminste een hbo-opleiding benodigd en voor 14 procent van de banen was een universitaire studie een vereiste. Werkzoekenden met een mbo-diploma kwamen in aanmerking voor 41 procent van de vacatures. De provincies waar de afgelopen jaren de grootste werkgelegenheid werd gecreëerd zijn Noord-Holland en Noord-Brabant, met respectievelijk 958 en 612 nieuwe arbeidsplaatsen. De Amerikaanse autofabrikant Tesla neemt met haar Europese hoofdkantoor en fabriek in Amsterdam en Tilburg respectievelijk 50 en 57 procent van de vacatures in deze regio’s voor haar rekening. Het is dan ook geen verassing dat een mogelijke tweede Teslaproductiecentrum, waar momenteel door de Nederlandse overheid actief voor gelobbyd wordt, een enorme boost voor de Nederlandse e-mobility sector zou betekenen.

Joblift is een metazoekmachine met meer dan 1.000.000 banen afkomstig van meer dan 100 partner job boards. Door middel van een geavanceerde technologie en een gebruiksvriendelijk design zorgt Joblift ervoor dat een baan zoeken niet eerder zo gemakkelijk was. Het bedrijf werd in 2015 opgericht door Lukas Erlebach en Malte Widenka en is momenteel gevestigd op twee locaties in Hamburg en Berlijn. Het team van Joblift bestaat uit circa 30 medewerkers.

Edgar Fluijt
VP Marketing