Joblift onderzoekt het aanbod van flexibele werkregelingen

Berlijn, 20 Juli 2017 – Een goede werk-privé balans staat sinds een aantal jaar bovenaan de lijst met wensen van werkend Nederland. Doen werkgevers, nu het met een aantrekkende arbeidsmarkt steeds lastiger wordt om geschikte krachten te vinden, meer hun best een verbeterde balans tussen werk en vrije tijd voor hun personeel te bewerkstelligen? En hoe doen Nederlandse werkgevers het ten opzichte van hun Europese concurrenten? Uit onderzoek van banenplatform Joblift, dat keek naar het aanbod van jobsharing banen, thuiswerkmogelijkheden en flexibele werktijden, blijkt dat enkel het aanbod van jobsharing vacatures een groei doormaakt, en dat Nederlandse bedrijven wat betreft het aanbieden van flexibele werkregelingen achterlopen op Duitse en Britse ondernemingen.

Grote verschillen in aanbod flexibele werkregelingen

Afgaande op het vacatureaanbod van het afgelopen jaar zijn flexibele werktijden duidelijk de meeste populair optie om een baan aantrekkelijker te maken. Sinds juli 2016 waren er 57.686 vacatures waarin flexibele werktijden tot de mogelijkheden behoren. Thuiswerken wordt aanzienlijk minder aangeboden, maar is met 9.667 vacatures een duidelijke optie voor werkgevers om een positie aantrekkelijker te maken. Anders is dat met jobsharing: gedurende de onderzochte periode werden er slechts 585 jobsharing banen aangeboden. Zoals uit eerder onderzoek van Joblift bleek, komt geen enkele van deze mogelijkheden nog in de buurt bij de ruim 300.000 parttimefuncties die het afgelopen jaar werden aangeboden.

Drie keer meer jobsharing banen in Duitsland, vijf keer meer in VK

In vergelijking met Britse en Duitse bedrijven lopen Nederlandse ondernemingen duidelijk achter in het aanbieden van flexibele arbeidsopties. Waar flexibele werktijden in het Verenigd Koninkrijk (VK) bij 3,7 procent, en in Duitsland 3 procent, van de vacatures mogelijk is, is dit in Nederland in 2,5 procent van de vacatures het geval. Ook het aantal banen met een optie tot thuiswerken ligt in Nederland met 0,4 procent lager dan in het VK (0,55 procent) en Duitsland (1 procent). In het geval van jobsharing biedt in Nederland 0,02 procent van de vacatures deze mogelijkheid, tegenover 0,06 procent in Duitsland en 0,1 procent in het VK: vijf keer zoveel als in Nederland.

Lage groei in aanbod door Nederlandse bedrijven

Ook qua groei leggen Nederlandse bedrijven het in de meeste gevallen af tegen de concurrentie uit de buurlanden. Zo groeide het aantal jobsharing vacatures het afgelopen jaar in Duitsland explosief met gemiddeld 36 procent, terwijl het Nederlands gemiddelde 7 procent was. Ook het aanbod van flexibele werkuren groeide in het VK en Duitsland (beide 5 procent) duidelijk harder dan in Nederland (slechts 0,5 procent). Alleen in het aanbod van home office doen Nederlandse bedrijven het beter dan Duitse concurrenten, met een groei van 1,2 procent ten opzichte van 0,8 procent. Britse bedrijven doen het echter ook hier duidelijk beter. In het VK was de gemiddelde groei afgelopen jaar 3 procent. Hoewel uit recent onderzoek is gebleken dat Nederlandse werknemers relatief gelukkig zijn, blonken Nederlandse bedrijven het afgelopen jaar niet uit in het aanbieden van flexibele werkregelingen.

Joblift is een metazoekmachine met meer dan 1.000.000 banen afkomstig van meer dan 100 partner job boards. Door middel van een geavanceerde technologie en een gebruiksvriendelijk design zorgt Joblift ervoor dat een baan zoeken niet eerder zo gemakkelijk was. Het bedrijf werd in 2015 opgericht door Lukas Erlebach en Malte Widenka en is momenteel gevestigd op twee locaties in Hamburg en Berlijn. Het team van Joblift bestaat uit circa 40 medewerkers.